hero
Începutul școlii: entuziasm și provocări
21-November-2024

Începutul anului școlar este un moment important, plin de schimbări și provocări, atât pentru copii, cât și pentru părinți.

Readaptarea la un program fix, reconfigurarea rutinei zilnice și reluarea responsabilităților legate de teme și activitățile extrașcolare nu sunt pentru toată lumea la fel de ușoare după vacanța lungă și frumoasă de vară.

Provocările întâmpinate de copii

Fiecare copil experimentează începutul școlii în mod diferit. Pentru cei mici, care abia încep clasa pregătitoare sau clasa întâi, adaptarea la noul mediu poate fi o provocare majoră. Ei se confruntă cu emoții puternice, cum ar fi teama de necunoscut, anxietatea de separare de părinți sau teama de a nu se integra în grupul de colegi.

Pentru copiii mai mari, provocările pot fi legate de volumul mai mare de muncă și responsabilități, presiunea rezultatelor academice sau relațiile cu colegii.

Adolescenții, în special, pot resimți stresul generat de așteptările lor și ale altora, dar și din cauza schimbărilor sociale specifice vârstei.

Un alt factor important este reprezentat de dezvoltarea abilităților de organizare și gestionare a timpului. Mulți întâmpină dificultăți în a-și găsi un echilibru între școală, activități extracurriculare, teme, meditații și timp liber, iar acest lucru poate duce la frustrare și anxietate.

Provocările întâmpinate de părinți

Și pentru părinți începutul școlii aduce un set propriu de provocări.

În primul rând, este vorba despre gestionarea propriilor emoții. Mulți părinți trăiesc cu anxietatea de a își lăsa copilul la școală, mai ales dacă acesta începe o nouă etapă (grădiniță, clasa 0, clasa I, clasa a V-a sau liceul). Este firesc să își facă griji cu privire la cum se va adapta copilul sau dacă va face față cerințelor.

De asemenea, părinții trebuie să își reconfigureze rutina zilnică pentru a se potrivi cu programul școlar al copilului. Aceasta poate include pregătirea micului dejun, organizarea timpului pentru teme și activități extracurriculare sau transportul către și de la școală.

Un alt aspect este presiunea socială și academică. Mulți părinți simt că trebuie să susțină constant performanțele academice ale copilului lor, ceea ce poate duce la așteptări nerealiste sau la un stres suplimentar, atât pentru ei, cât și pentru copii.

Importanța susținerii și a așteptărilor realiste

Pentru ca procesul de adaptare la începutul școlii să fie unul cât mai favorabil, este esențial ca părinții să își susțină copiii într-un mod echilibrat.

Comunicarea deschisă, încurajările constante și crearea unui mediu în care copilul se simte în siguranță și înțeles sunt cheia către succes. În același timp, este la fel de important să existe așteptări realiste, adaptate la capacitățile și nevoile fiecărui copil.

Fiecare are propriul ritm de învățare și adaptare, iar presiunea excesivă poate avea efecte negative asupra stimei de sine și motivației. Deși în trecut critica era folosită pe post de factor motivator pentru a deveni mai bun totuși, aceasta nu face decât să creeze sentimentul de “nu sunt niciodată suficient de bun/ă”, “nu fac nimic bine”. Astfel, o abordare mai empatică centrată pe aprecierea efortului depus de copil și a progresului personal poate avea un rol mult mai stimulativ asupra motivației intrinseci cu scopul de a cultiva dorința de a deveni mai bun.

Deși, începutul școlii este un moment de schimbare pentru toți membrii familiei, cu răbdare, înțelegere reciprocă și așteptări realiste, această tranziție poate deveni o oportunitate de creștere și dezvoltare, atât pentru copii, cât și pentru părinți.

Teodora Ghinea

Psiholog clinician, psihoterapeut, consilier școlar

CONTACTEAZA-NE

Completeaza acest formular de contact, iar noi vom reveni catre tine in decurs de 24 ore.