Fără îndoială că pentru multă lume, indiferent de vârstă, covid-19 este un adevărat factor stresor. Asociat cu sarcina generează și mai multe motive pentru care anxietatatea să se strecoare înlăuntrul gravidelor. Anxietatea specifică sarcinii (fără a se înțelege aici tulburarea de tip anxios) – ecografii, dezvoltarea intrauterină, disconforturile fizice, kilogramele în plus, incertitudinea, îndoiala și noutatea vieții care se deschide înainte etc, merge cot la cot cu cea generată de coronavirus.

        Ceea ce știm despre stările noastre emoționale este că toate, dar absolut toate se descarcă în corp și îl pun în mișcare într-un mod specific. Teama face ca inima să bată mai repede, respirația să se scurteze, stomacul să se strângă, iar compoziția chimică a sângelui să se modifice. De multe ori, biologia emoțiilor nu este observată sau băgată în seamă, dar asta nu înseamnă că ea nu se întâmplă ori că nu impactează la rândul ei asupra sarcinii. E bine știut din studii făcute aproape peste tot în lumea asta mare, că anxietatea și stresul de-a lungul sarcinii cresc riscul nașterii premature, a  greutății mici la naștere, ca și a afectării dezvoltării psihomotrice nou-născutului.

E clar că a face ca virusul Covid sa dispara nu putem de pe o zi pe alta. Știm cu toții că la ora actuală sunt întreprinse mai multe teste clinice cu privire la crearea unui vaccin. Asta nu înseamnă că până atunci gravidele sunt complet neputincioase în fața acestui virus. Ba dimpotrivă, au la îndemână mai multe strategii cu care pot să gestioneze felul în care corpul, sistemul nervos și psihismul lor reacționează.

În această perioadă este extrem de important ca gravidele să își îndrepte atenția înspre propriul corp. Este fundamental să se împrietenească și mai intim cu propriul corp prin:

  • a lua notă de când și unde în corpul lor se instalează încordarea,
  • a rămâne câteva clipe cu ceea ce simt în corp pentru a afla și mai multe detalii despre ceea se simt, despre nevoile și pentru a le urmări graficul de evoluție,
  • a prelua din când în când, la nevoie, controlul propriei respirații.

În această perioadă este esențial mai mult ca oricând ca gravidele să facă din starea lor de bine – fizică și emoțională – un adevărat scop. A opta pentru masaj prenatal este cea mai rapidă și eficace modalitate de a regla starea sistemului nervos. Ne-o arată markerii fiziologici surprinși cu ajutorul tehnicilor imagistice medicale.

A merge la masaj prenatal nu e un moft, e cu adevărat o necesitate.

     Dacă te întrebi cum se face că ședințele de masaj prenatal  pot impacta atât de imediat asupra stării de bine a gravidei, iată mai jos câteva dintre ele cele mai relevante argumente:

  • După o ședință de masaj prenatal și de-a lungul unor ședințe repetate receptorii de presiune sunt stimulați și inervați de fibre aferente vagale. Acestea la rândul lor se proiectează către sistemul limbic, inclusiv către structurile hipotalamice implicate în reglarea sistemului nervos autonom și a secreției de cortizol.
  • Teste de imagistică prin rezonanță magnetică arată că circulația cerebrală a sângelui se intensifică la nivelul acelor regiuni ale creierului implicate în depresie și regarea stresului, incluzând amigdala și hipotalamusul.
  • Masajul prenatal reglează ritmul cardiac și tensiunea arterială.

Kinetoterapeuții  din echipa centrului Motherhood personalizează programul de masaj prenatal  în funcție de nevoile gravidelor și particularitățile sarcinii.